نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی 

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی 

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌

اگر شما اغلب با سردردهای میگرنی روبرو هستید، ممکن است به خودتان بپرسید که آیا می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا این سردردها را پیشگیری کنید؟ امروزه نقش بوتاکس در کاهش سردردهای میگرنی به ثبت رسیده است و این روش برای پیشگیری از این نوع سردردها بسیار موثر است.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است که توسط باکتری به نام Clostridium botulinum تولید می‌شود. اما بی‌خطر است زیرا سم در معده هضم نمی‌شود و دوز آن بسیار کمتر از مقداری است که در غذای فاسد دریافت می‌شود. اگر بوتاکس را در غذای فاسد مصرف کنید، می‌تواند باعث واکنشی مرگبار به نام بوتولیسم شود زیرا با انسداد سیگنال‌های اعصاب، عضلات را فلج می‌کند.

پزشکان متوجه شدند که بوتاکس می‌تواند چین و چروک‌ها را به دلیل شل شدن عضلات صورت صاف کند. همچنین به افرادی که دچار تیک و اسپاسم هستند به دلیل بیماری‌های عصبی مانند فلج مغزی کمک می‌کند. وقتی افرادی که دچار سردرد میگرنی بودند، بوتاکس را برای درمان چین و چروک‌های خود استفاده کردند، به پزشکان خود گزارش دادند که سردرد آنها بهبود یافته است. به همین دلیل پزشکان شروع به مطالعه استفاده از آن به عنوان یک درمان برای سردردهای میگرنی کردند.

آیا بوتاکس برای سردردهای میگرنی موثر است؟

در مطالعات روی بزرگسالانی که دچار سردردهای میگرنی مزمن شده بودند، نشان داده شد که بوتاکس می‌تواند سطح سردرد را کاهش دهد و همچنین میزان درد آنها را هر روز کاهش می‌دهد. در یک مطالعه دیگر، تقریباً نیمی از افرادی که شرکت کرده بودند، گزارش دادند که تعداد روزهای سردرد در هر ماه آنها به نصف کاهش یافته است. پس از پنج دوره درمان، این میزان به حدود ۷۰٪ کاهش یافته بود.

پزشکان اعتقاد دارند که بوتاکس به عنوان یک روش درمانی برای سردردهای میگرنی موثر است. زیرا این ماده با مسدود کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی، که سیگنال‌های درد را از مغز حمل می‌کنند، اثر مثبتی دارد. بوتاکس در این مسیر به عنوان یک سد عمل می‌کند و مواد شیمیایی را قبل از رسیدن به انتهای عصب‌های اطراف سر و گردن متوقف می‌کند.

درمان با بوتاکس:

برای کنترل سردردهای میگرنی، شما هر ۱۲ هفته یک بار چندین تزریق بوتاکس در اطراف سر و گردن خواهید داشت. ممکن است نیاز به تعداد زیادی تزریق باشد و در هر طرف سر به تعداد مساوی انجام شود. اگر در یک نقطه خاص درد دارید، ممکن است به تزریق بیشتری در آن نقطه نیاز داشته باشید. نتایج را معمولاً ۲ تا ۳ هفته پس از اولین درمان مشاهده می‌کنید. این نوع درمان بوتاکس را باید تنها از طریق پزشکی دریافت کنید که آموزش داده شده است.

 

میزان و دفعات تزریق:

اینکه چند بار باید برای سردرد خود بوتاکس تزریق کنید، بستگی به نوع سردرد و تشخیص پزشکتان دارد.

آیا بوتاکس برای میگرن بلافاصله نتیجه می‌دهد؟

بوتاکس روی انتهای عصب تأثیر می‌گذارد و جلوی ترشح مواد شیمیایی در انتقال درد را می‌گیرد. بعد از تزریق بوتاکس، ممکن است ۱۰ تا ۱۴ روز یا بیشتر طول بکشد تا احساس آرامش کنید.

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره دقیق‌تر با کارشناسان کلینیک مانا با شماره تماس 05137606993 تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *